Bij Muta Sport bedienen we een groot aantal sportverenigingen. Daaronder valt een flink aantal korfbalverenigingen door heel Nederland: zo’n 150 tot 170 grote tot kleine verenigingen voorzien we van kleding en materialen. Eén van die verenigingen is korfbalvereniging DOS’46 in Nijeveen.
Korfbalvereniging DOS’46 bestaat bijna 76 jaar en is de grootste en succesvolste korfbalvereniging van Noord-Nederland. De club heeft ruim 420 leden en 18 teams. De vereniging is actief op het hoogste niveau van Nederland en was al meerdere malen kampioen van Nederland en Europa. Al jaren werkt DOS’46 samen met Muta Sport en het Duitse kledingmerk Erima.
We spreken met Bert Bayle (trajectbegeleider bij DOS’46), Haralt Lucas (voorzitter van DOS’46) en Wouter Wilken (accountmanager bij Erima) over de samenwerking tussen DOS’46, Erima en Muta Sport.
Ongeveer tien jaar geleden ontstond de samenwerking tussen Muta Sport en DOS’46. Bert: “De kledingleverancier die we toen hadden, stopte ermee. Toen moesten we een nieuwe leverancier hebben. We hebben meerdere leveranciers benaderd, maar uiteindelijk is Muta Sport naar voren komen als nieuwe leverancier en sponsor.” Haralt vult de reden aan. “We wilden natuurlijk voor kwaliteit staan. Dat staat bij Muta Sport vooraan. Ook is Muta Sport actief in de korfbalsport- en kleding. Die passie ademen ze uit, en dat vinden wij als club erg prettig.”
‘Erima heeft drie miljoen items op voorraad, waardoor we altijd snel kunnen leveren’
– Wouter Wilken
Drie jaar geleden kwam de samenwerking met Erima erbij. Wouter: “Wij kunnen snel sportkleding en materialen leveren via Muta Sport aan DOS’46. Erima heeft bepaalde lijnen in een collectie. Een vereniging zoekt vervolgens een passende lijn in de verenigingskleuren uit waar de teamkleding van kan worden besteld. De lijnen zijn na introductie vier jaar lang leverbaar. Uiteindelijk is het zo dat DOS’46 Muta Sport benadert en Muta Sport ons weer benadert om tot een samenwerking te komen.”
Het is fijn dat DOS’46 nu voor de tweede keer op een rij de eigen kleding heeft kunnen samenstellen, aldus Bert. “Samen met Muta Sport hebben we een eigen wedstrijdshirt ontworpen. Dat wedstrijdshirt is voor de senioren in de Korfbal League. Voor het derde jaar maken we gebruik van de Erima shirts. Erima is leverancier van het Koninklijke Nederlandse Korfbalverbond (KNKV) en is een betrouwbare partner.” Haralt vult aan: “Muta Sport sponsort onze kleding voor de eerste selectie. Daarnaast hebben we afgesproken dat onze leden korting krijgen als ze kleding bestellen bij Muta Sport.”
‘Bij Muta Sport en Erima kun je terecht voor alles wat je nodig hebt’
– Haralt Lucas
Erima levert aan Muta Sport, maar dit gaat niet om alleen sportkleding. Wouter: “Wij leveren alles op het gebied van sport. Niet alleen kleding, maar ook materialen. In ons magazijn liggen drie miljoen items op voorraad, wat betekent dat we altijd snel producten kunnen leveren. Dat, en ons brede aanbod, maakt ons uniek. Wij hebben maten voor kinderen, heren en dames. Vooral voor dames hebben wij een heel breed aanbod. Andere merken hebben dat niet zo uitgebreid. Daarnaast is de kwaliteit en de afwerking van onze producten goed.” Bert van DOS’46 beaamt dit. “De kwaliteit is altijd goed. Ook zijn de producten die je bestelt divers en snel te leveren.” Haralt vervolgt. “Zowel bij Muta Sport als Erima kun je terecht voor alles wat je nodig hebt.”
De jarenlange samenwerking tussen DOS’46, Muta Sport en Erima bevalt alle partijen goed. Bert: “Ik ben erg tevreden. Het contact is persoonlijk en het vertrouwen heel groot. Als er problemen zijn, zoeken ze altijd naar een passende oplossing.” Ook Haralt ervaart dit zo. “Muta Sport is oprecht geïnteresseerd in de sport en in onze club. Er zijn korte lijnen en fijn een-op-een contact. Met de teamwebshop van DOS’46 heeft Muta Sport goede online mogelijkheden gecreëerd. En het is fijn dat we allebei uit het noorden van Nederland komen.” Voor Erima is het vooral de core business die de samenwerking doet slagen. “Erima heeft Muta Sport nodig en zij hebben ons nodig. Ook is het fijn dat DOS’46 als vooraanstaande korfbalvereniging regelmatig in de pers komt, waardoor wij als merk ook worden gezien.”